Twitter kan vara bättre än Facebook!

juni 7th, 2012 | Posted by Sophia Sundberg in Sociala Medier | Twitter

Du har säkert sett att jag sedan en tid tillbaka håller Twitterkurs för nybörjare och att jag är väldigt passionerad och Twitterfrälst. Men varför?!

Svaret är enkelt. Mer klirr i kassan!

Twitter har gett mig långt fler affärsmöjligheter, mediauppmärksamhet, konkreta förfrågningar, uppdrag.

Jag förstår att en del har svårt att förstå skillnaden mellan Facebook och Twitter och varför Twitter för en del kan vara bättre än Facebook (som jag vet många älskar). Därför tänkte jag (@Ypsilon_Sophia på Twitter) nu bena ut hur de skiljer sig samt:

möjligheterna med Twitter vs Facebook.

Facebook har blivit mer och mer konventionell och marknadsförare har blivit mer och mer bekväma i att använda Facebook. Kanske så bekväma att man förbiser Twitters värde och möjligheter. Eller kanske är det så att när man äntligen börjar vänja sig vid Facebook, hur man använder den, skapar sidor, kommunicerar osv, då blir det bara jättejobbigt och besvärligt när någon då börjar prata Twitter. Skall jag lära mig DET OCKSÅ… pust!

Facebook är ju för fans. Fans är då typiskt en person som redan känner till ett varumärke och redan känner en viss samhörighet med det. Annars blir man inte ett fan till en gilla-sida, såvida det inte är någon vi känner som skickar förslaget att gilla sidan, då kanske jag väljer att gilla den för jag gillar personen som skickade förslaget.

På Facebook är ju privatpersoner och företag separerade genom att en privatperson får ha en profil på Facebook medan ett företag får ha en gilla-sida. Enligt Facebooks användarvillkor får varje person bara ha en profil, vilket därigenom förhindrar en privatperson att skapa en profil för ett företag, och blir därför hänvisat till att istället ha en gilla-sida för sitt företag. Många känner inte till denna regel och en del kanske känner till den men väljer att blunda för den. MEN, Facebook kan närsomhelst radera dina konton om de upptäcker att du har fler, helt i enlighet med deras villkor som du har godkänt i och med att du skapade ett konto, så det är verkligen inget jag rekommenerar.

Sedan är det ju också så, att när vi blir vän med ett företag (som brutit mot reglerna och skapat ett konto för sitt företag) så ger vi företaget insyn i oss som privatperson, vill vi verkligen det?

Fördelen med att ha en profil är ju att man då kan bli vän med andra på Facebook, man kan också skicka meddelanden till andra konton, hantera gilla-sidor samt engagera sig i innehåll runt om på webben, så jag förstår att det är lockande för företag att skaffa sig en profil istället för en gilla-sida, men det är alltså ett regelbrott.

Företag på Facebook är begränsade till att använda sig av en gilla-sida eller köpa annonser. Företaget får förlita sig till att de kan fylla gilla-sidan med fantastisk information och vänta på att dess fans engagerar sig i det, så företaget kan engagera sig tilbaka i sina fans.

På Twitter däremot så kan du göra följande:

  • Det är lika enkelt att börja följa ett konto på Twitter som det är att avfölja det. På Twitter är det mer kutym att inte ”ta det personligt” utan det är snarare hela vitsen med Twitter. Vi följer de vi vill följa, och avföljer om vi inte längre vill ta del av det som skrivs. Betydligt mindre dramatiskt än att t.ex. välja att inte längre vara vän med någon på Facebook. Själv resonerar jag som så att de som följer det jag skriver är jag oerhört glad och tacksam över att ha de med ombord. Om någon avföljer så är det liksom lika bra, för om de inte längre vill ta del av det jag skriver så är det bättre att de avföljer än att de är kvar och istället stör sig på det jag skriver osv. Jag är jätteglad över de som följer, och de som avföljer blir mer: Tack för den här tiden! Jag har i alla fall inte hittills tagit det personligt.
  • Varumärken är lätta att hitta genom att söka på nyckelord de har använt när de Twittrar, i sitt Twitternamn eller i sin biografi (profilinformation), all information är så öppen och tillgänglig med undantag för de som har sekretess på sitt konto.
  • Människor och varumärken/företag har samma slags profil och alla samlas på ett ställe, med samma förutsättningar.
  • Varumärken kan följa/följas av vem som helst (följa är ungefär som att gilla en sida på Facebook men också att bli vän med någon på Facebook. Som ett sätt att ”prenumerera” på information)
  • Du KAN ändra ditt Alias på Twitter (Twitternamn) hur många gånger som helst utan att någonsin behöva ”börja om”. Detta är dock inget jag rekommenderar för du riskerar att tappa följare och förvirra dina följare när de plötsligt inte längre känner igen dig. Så byt inte namn (eller bild heller för den delen) för ofta, om än någonsin. MEN, fördelen med att du faktiskt har denna möjlighet är att en gilla-sida på Facebook med fler än 100 gillare, då kan du inte längre ändra namnet på den sidan. Jag har t.ex. Ypsilons sida på Facebook och den skulle jag faktiskt vilja byta namn på men med över 1100 gillar så är det alltså inte möjligt. I så fall måste jag starta en ny sida, försöka få med mig alla gillare över till den nya sidan, och börja om igen där… Känns inte jättemotiverande tyvärr.
  • Kända varumärken/personer kan få sitt Twitteralias/namn ”verifierat” av Twitter (en blå cirkel med en vit bock inuti) så man vet vem som verkligen står bakom profilen. Det finns en hel del påhittade profiler som skall framstå att vara någon som de inte är, håll utkik efter de som är verifierade. Nyligen har t.ex. både Fredrik Reinfeldt och Zlatan råkat ut för att andra har använt deras namn på Twitter och försökt utge sig för att vara någon som de inte är.
  • Varumärken kan nätverka på samma villkor som människor och hoppa in i vilket konversation som helst som pågår vart som helst på Twitter, inte bara passivt övervaka vad som skrivs, utan de kan interagera direkt.
  • Varumärken/företag kan själva initiera konversationer med människor de inte känner och börja interagera och bjuda in andra till diskussion. Även om de aldrig har hört talas om dig tidigare eller vet vem du är. En del företag gör detta fantastiskt, föredömligt bra och jag har många goda exempel på när företag har interagerat med mig i något som jag har skrivit.
  • Varumärken och personer kan använda hashtags (#) som ett sätt att skapa kategorier och sätta etiketter på ord. Tack vare hashtags kan man delta i den diskussion med andra utan att du ens behöver följa den personen eller den dig, du följer helt enkelt det som skrivs under den ”taggen”. Detta är helt fantastiskt t.ex. på konferenser/mässor/event/utstälningar men även när du ser ett program som agenda/melodifestivalen/På spåret, nyheterna osv. Då kan du interagera och diskutera med andra som ser samma program som du och få ytterligare en dimension av programmet.

Jag tycker det är så fantastiskt på Twitter hur ”främlingar” kan starta upp en konversation med vem som helst om vad som helst. Sedan är det klart att det är inte alla som är på Twitter för att interagera eller som har förstått styrkan och framgången i att interagera och svara tillbaka till de som börjar prata. Ta t.ex. ”kändiskonton” och då menar jag politiker, artister och andra personer med mängder med följare på sitt Twitterkonto. Det är ju inte ens alla Twitterkonton där personen själv twittrar, utan har en pressekreterare eller liknande som sköter kommunikationen. Då det blir riktigt bra och framgångsrikt är när det är personen själv som twittrar såklart.

När jag också har 60.000 följare kanske inte ens jag klarar av att svara alla som vill interagera med mig, men min strategi på twitter är att svara på tilltal. En del använder Twitter för ”megafon-budskap” dvs att de har skrivit ett antal inlägg (tweets) har många följare, men följer knappt själv någon, de är således inte där för att interagera, utan för att basunera ut budskap. Själv följer jag inga sådana konton, jag ser inte vitsen och har ingen behållning av det.

Twitter kräver dock din närvaro. För om någon pratar om ditt varumärke så vill du vara där och lyssna, interagera, svara. Det kräver din närvaro samtidigt som det skapar en möjlighet för ditt varumärke att få en växande publik samt att stärka ditt varumärke genom att människor twittrar om din produkt/tjänst och rekommenderar den vidare.

Twitter blir väldigt mycket vad du gör det till. De som du väljer att följa blir DITT flöde, som inte ser ut som mitt flöde, eller som någon annans, det blir ditt eget, baserat på vad du är intresserad av osv.

Om du nu är övertygad om VARFÖR du bör välja en närvaro på Twitter så är det bara att köra igång! Känner du att du vill få mer stöd för att komma igång så är du varmt välkommen på Twitterkurs, annars är det bara att köra. Lycka till och välkommen att leta upp mig, @Ypsilon_Sophia

 

I Stockholm kan du i sommar delta på min Twitterkurs för nybörjare, som är en workshop till vilken alla har  med sig sin dator och det är hands-on och oerhört pedagogiskt:

13 juni

26 juli 

29 augusti

Så här skapar du ett konto på Twitter.

Reportage i Folkbladet från min Twitterkurs.

TV4 reportage om min Twitterkurs

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

One Response

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>